Friday, November 6, 2009

PANGGILAN HAJI


Salam, akibat silap terjah, saya ter'chat' dengan isteri orang, sedangkan Abdul Halim Sujai, rakan satu batch di Maahad Hamidiah adalah orangnya yang ingin diajak borak. Malah saya tidak sempat mengenali isterinya yang menggelarkan dirinya Wan itu. Namun dari Wan, beliau memberitahu sesuatu yang amat memeranjatkan.

Rupa-rupanya kawan baik saya ini, Halim kini telah berada di Madinah untuk menunaikan haji dan telah berada di sana sejak Isnin kelmarin.

Sebelum nih Halim langsung tak pernah bercerita bahawa dia akan menunaikan haji. Malah mungkin bukan topiknya lagi kerana usia masih di ambang 40 tahun. Berita ini sangat mengejutkan. Tetapi berikut seperti kata si isteri;

"Halim ni kalau nak buat benda mmg suka diam2...itu yg bagusnya...Tapi dia mmg berniat dan nekad umur 40 mesti gi haji.. Minta2 teruslah berubah jadi makin baik...skrg ni pun dah cukup baik...mana tau makin baik..saya lak kena berubah ikut dia..maklumlah saya ni gila2 sikit... Alaa...Halim tu brutal sikit....nasihat tak pandai...tapi tegur kaw2....mmg keja dia..ada lak yg meleleh air mata dibuatnya... Sehari biasanya 2 kali dia call tapi tulah...asyik2 tersalah waktu...orang dah nak tidur masa tulah baru dia call....tgh adjust masa tidur dan waktu Malaysia...Kalau Kak Ai nak sms dia ni no tel dia...966597893275..@ 0145441315."

Buat kekawan yang seangkatan, kawan kita Abdul Halim Sujai Alhamdulillah telah sampai seru menunaikan haji. Mari kita doakan agar Halim selamat di sana, dapat mengerjakan ibadat dengan baik dan lancar, dan akhirnya pulang dengan haji yang Mabrur!

Agak tersentuh juga hati ini dengan adanya kekawan yang mengerjakan haji pada usia yang relatifnya 'muda' dan sebagaimana beberapa rakan seangkatan lain yang telah selamat mengerjakan haji sebelum ini, Alhamdulillah, syukur kepada Allah!
nota: kemampuan hanya masih pada tulisan, desakan kepada pembaca Utusan Malaysia untuk menjadi Tetamu Allah, diri sendiri?! hehehehhe Insya Allah!

Siti Ainiza

No comments:

Post a Comment